Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπευτών, πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση, αν το παιδί σας παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες.
Οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν τη σκόπιμη δραστηριότητα και εξειδικευμένες θεραπευτικές προσεγγίσεις με στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού και της καθημερινής του αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον του.
Η Θεραπεία:
- Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει ότι το παιδί δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτά (επειδή π.χ. αντιμετωπίζει κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα) ή ότι δεν τα καταφέρνει (επειδή π.χ. είναι λίγο πίσω αναπτυξιακά σε σχέση με την ηλικία του).
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Δεν έχει δηλαδή, ανάλογα με την ηλικία του, τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα του ή τα παπούτσια του, να πάει τουαλέτα κ.α.
- Μοιάζει αδύναμο, έχει δηλαδή ελαττωμένο μυϊκό τόνο. Πρόκειται για ένα παιδί που φαίνεται να μην έχει αντοχή, που είναι χαλαρό – πλαδαρό.
- Πέφτει εύκολα κάτω.
- «Τρακάρει» πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα.
- Χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματος του στο χώρο.
- Σπάει τα παιχνίδια του.
- Δεν του αρέσει να πηδάει ή κάνει κούνια.
- Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ ή να κόψει με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο.
- Παρουσιάζει καθυστέρηση την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του.
- Η ομιλία του είναι δυσνόητη και χωρίς σωστή άρθρωση.
- Είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει.
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών, ίσως επειδή δεν του αρέσει να τον αγγίζουν.
- Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, ή αγγίγματα.
- Αποφεύγει την παιδική χαρά.
- Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
- Λερώνεται υπερβολικά, επειδή π.χ. δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει το πιρούνι για να φάει, ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές.
- Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη.
- Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από αλλά παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, συνήθως στην Ά δημοτικού.
- Ο γραφικός χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
- Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές του εργασίες.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
- Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση.
- Δεν έχει φίλους της ίδιας ηλικίας και προτιμά να παίζει με μικρότερα ή μεγαλύτερα παιδιά.
Οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν τη σκόπιμη δραστηριότητα και εξειδικευμένες θεραπευτικές προσεγγίσεις με στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού και της καθημερινής του αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον του.
Η Θεραπεία:
- είναι εξατομικευμένη, δηλαδή διαφορετική για κάθε παιδί σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί.
- είναι δυναμική, δηλαδή ευέλικτη, ευπροσάρμοστη και βασίζεται στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στο παιδί και το θεραπευτή.
- ωθεί το παιδί να χρησιμοποιεί όλο το δυναμικό του.
- είναι ευχάριστη, ώστε το παιδί να συμμετέχει στο «παιχνίδι» που επιλέγεται, σχεδιάζεται και καθοδηγείται από το θεραπευτή σύμφωνα με τον θεραπευτικό στόχο.
- ενισχύει την αυτοεκτίμηση γιατί είναι βασισμένη στις δυνατότητες και όχι στις αδυναμίες του παιδιού
Ιωάννα Κατσινέλη
Certified in S.I.
Υπεύθυνη τμήματος
Εργοθεραπείας της "Άνοιξη"